PRECISION SYSTEEMI

 

VAHVA 1CAVAUS JA ENSIMMÄINEN VASTAUSTARJOUS

 

1C    = väh. 16ap ( jakautumalla ei väliä )

        1D = 0-7ap

        1H/S,2C/D = väh. 8ap ja 5k. väri. Kahdesta 5k. väristä ylempi.

        2H/S = 6k. väri, 4-7ap ( QJxxxx )

        3C/D/H/S = 7k. väri, 4-7ap ( QJxxxxx

        1NT = 8-10ap, tasainen

        2NT = 11-13ap tai väh. 16ap, tasainen

        3NT = 14-15ap, tasainen

Marmic jaolla ( 4-4-4-1 ) ja väh. 8ap:llä tarjotaan 1D, jos avaaja tarjoaa singeltonväriä hypätään seuraavalla kerralla sangissa, jos avaaja tarjoaa jotain muuta hypätään singeltonvärissä.

 

AVAUS KAHDENNETAAN

Pass = 0-7ap ja väh. 4k. risti 1D = 0-7ap, korkeintaan 3k. risti RD = väh. 8ap, ylävärit 4-4 muut tarjoukset ennallaan

 

VASTUSTAJAT TEKEVÄT VÄLITARJOUKSEN 1D-2S

Pass = 0-4ap

uusi väri ilman hyppyä = 5-8ap, 5k. väri

uusi väri hypäten = 6k. väri, 5-8ap

D = 5-8ap, ei ole 5k. väriä ( ei ole koskaan rankaisu )

lähin sangi = väh. 9ap, tavallisesti hyvä 5k- väri ei välttämättä jaoltaan tasainen eikä pitoa vastustajien värissä. hyppäys sangissa = 9-11ap, tasainen, väh. 1 pito vastustajien värissä.

3NT 1D/H/S:n jälkeen = 12-14ap, tasainen, pito vastustajien värissä.

Cue-tarjous = väh. 9ap, ei pitoa tarjotussa värissä, ei hyvää 5k. väriä.

 

VASTUSTAJAT TEKEVÄT VÄLITARJOUKSEN 2NT TAI ENEMMÄN

Pass = heikko käsi, ei ole todennäköisesti täyspeliä.

D = rankaisukahdennus

uusi väri = luonnollinen, väh. 5k. väri. Tarjous on voimakas jos uusi väri on alle täyspelin.

3NT = 9-12ap, hyvä pito vastustajien värissä.

Cue-tarjous = vahva käsi ( muut värit sopivat )

 

JATKOTARJOUKSET 1C- 1D:n JÄLKEEN

 

1NT = 16-18ap, tasainen (4-3-3-3, 4-4-3-2, 5-3-3-2 jossa heikko 5k. ala­väri) ei välttämättä pitoa kaikista maista.

              2C = ylävärikysely

2D = ei 4k. yläväriä, 16-17ap

2H = 4k. hertta, ei 4k. pataa

2S = 4k. pata, voi olla 4k. hertta

2NT = ei 4k. yläväriä 18ap

2D/H/S = pysäytys, väh. 5k. väri

hyppäys uudessa värissä -- singelton värissä, 4-4-4-1 jako

2NT = 19-21ap, tasainen

3C = ylävärikysely ( marmic jako )

3H/S = väh. 5k. väri voimakas

3NT = lopputarjous

3NT = 24-26ap, tasainen

4C = modified Stayman, kysyy 4k. väriä, itsellä marmic jakautuma.

avaaja tarjoaa alimman 4k. värinsä

Hyppäys uudessa värissä 2H/S,3C/D = väh. 22ap ja hyvä 5k. väri tai 9 tikkiä ja pitkä väri, ehdoton kierrosvaatimus.

lähin sangi = 0-3ap, kork. 2k. tuki

värin korotus = 0-3ap, väh. 3k. tuki

hyppäävä korotus = 4-7,ap, väh. 3k. hyvä tuki

uusi väri = 4-7ap, väh. 4k. hyvä väri, voi olla myös hyvä tuki avaajan väriin joka ilmoitetaan seuraavalla kerralla.

hyppäys sangissa = 4-4-4-1 jako, singelton avaajan värissä

avaaja näyttää valttivärin, myös ensimmäisen värin uudelleentarjoaminen osoittaa sen valtiksi seuraavat tarjoukset ovat cue-tarjouksia hyppäys uudessa värissä ~ 4-4-4-1 jako, singelton tarjotussa värissä

Uusi väri ilman hyppyä 1H/S,2C/D = 16-21ap, luonnollinen

Pass = 0-lap tai 2-4ap ja kork. 2k. tuki

värin korotus =. 2-4aP, 3k. tuki

hyppäävä korotus = 5-7ap, väh. 4k. tuki

uusi väri = 5-7ap, väh. 5k. väri ( voi olla hyvä 4k. pataväri, mikäli avaaja on tarjonnut 1H ) jos on 3k. tuki avauskäden väriin ilmoitetaan se seuraavalla kerralla.

lähin sangi = 5-7ap, ei 5k väriä, mahdollinen 3k. valttituki ilmoitetaan seuraavalla kerralla.

korotus yläväritäyspeliin = väh. 4k.tuki, käden arvo yli 7p

hyppäys sangissa = 4-4-4-1 jako, singelton avaajan värissä

hyppäys uudessa värissä 4-4-4-1 jako, singelton värissä

 

TARJOUKSET 1C– ( 2H/S,3C/D/H/S ) JÄLKEEN

 

Avauskäden tulee passata, ellei täyspeli ole todennäköinen, vaikka olisikin huono tuki vastauskäden väriin.

Avaaja korottaa väriä ( 3H/S,4C/D ) = käskee partnerin passata 4-5ap:llä ja heikolla kädellä, mutta tarjota täyspelin 6-7ap:llä ja hyvällä värillä.

Avaaja tarjoaa jonkun täyspelin = lopputarjous.

Avaajan tarjoama uusi väri alle täyspelin on luonnollinen väri ja voimakas käsi, kysyy 3k. tai parempaa tukea väriin.

väh. 3k. tuella korotetaan väriä

huonolla tuella maximikädellä Cue-tarjous uudessa värissä alle 3NT:n tai 3NT, minimikädellä oma väri uudelleen.

Avaajan tarjoama 2NT kysyy singeltonia tai renonssia. Uudelleen oma väri = ei singeltonia tai renonssia.

 

 

JATKOTARJOUKSET 1CAVAUKSEN JA POSITIIVISEN VASTAUKSEN JÄLKEEN

 

1NT = 8-10ap

        2C= ylävärikysely

              2D = ei 4k. yläväriä

2H/S = 4k. väri, jos ylävärit ovat 4-4 osoitetaan parempi ja mikäli avaaja tämän jälkeen tarjoaa sangin osoitetaan toinen yläväri.

2D/H/S voimakas käsi, hyvä väh. 5k. väri

                      Korota 3k. tuella, kork. 2k. tuella tarjoa 4k. yläväri tai NT

2NT = 16ap, vihjaus 3NT:iin

              Pass  = 8ap

              3NT =  9-10ap

3NT = 17-22ap

4NT = väh. 24ap, vihjaus 6NT:iin

              Pass = 8ap, tasainen

  alaväri viiden tasolla = 5k. väri, ei slammimahdollisuuksia.

2NT = 11-13ap

Samoin kuin 1NT:n jälkeen

3NT = 14-15ap

Samoin kuin edellä, paitsi että 4C kysyy 4k. väriä

1H/S,2C/D = väh. 8ap ja 5k. väri

Väri ilman hyppyä = väh. 5k. väri, kierrosvaatimus.

Minimikädellä, 8-10ap tai väh. 11ap mutta alle 4 kontrollia

Yksinkertainen korotus = väh. 3k. tuki

uusi väri väh. 4k. väri, ei tukea avaajan väriin

Alin sangi ei tukea ei hyvää väriä

Tarjoa uudelleen väh. 6k. väri, on parempi tarjota uudelleen 6k. yläväri kuin tukea partnerin alaväriä.

Kaikki uudet värit ovat kierrosvaatimuksia. Jos avaaja tarjoaa uudelleen oman värinsä voi vastauskäsi passata 8-9ap:llä. Avaajan tarjoama täyspeli on ehdoton lopputarjous.

Hyvällä kädellä, väh. 11ap ja 4 kontrollia.

                     Samoin kuin edellä mutta hypäten

Avaaja saa passata vain mikäli hyppäävä tarjous on ollut 3NT. Minimikädellä avaaja tarjoaa oman värinsä. Hyvällä kädellä avaaja tekee Cue-tarjouksen tai tarjoaa oman värinsä hypäten hyvällä 6k. värillä.

Lähin sangi = ei 5k. väriä ( voi olla heikko 5k. alaväri ) ei tukea partnerin väriin.

Minimikädellä

Lähin risti = 8ap, ei 4k. tarjoamatonta, väriä, voi olla 4k. risti.

Uusi väri ( ei risti ) = väh. 4k. väri, kierrosvaatimus.

Uudelleen ensimmäinen väri = väh. 6k. väri, kierrosvaatimus.

1NT:n korottaminen 2NT:iin = väh. 9ap, kierrosvaatimus.

Hyvällä kädellä

                     Samoin kuin edellä mutta hypäten

Avaaja korottaa väriä = valttikysely

Hyppäävä korotus = 19-21ap, hyvä tuki, voimakas täyspelivaatimus.

Täyspeli värissä = lopputarjous, ei slammimahdollisuuksia.

Cue-tarjous uudessa värissä - exravoimaa, slammiyritys,

Hypäten uusi väri tiivis väh. 6k. väri, 19ap tai enemmän, tpv.

Värin korotus minimikäsi, 2k. tuki riittää.

Lähin sangi = minimikäsi, jonkinverran voimaa tarjoamattomissa väreissä.

Cue-tarjous = erikoisvoimaa, hyvä käsi, pito tarjotussa värissä, kiinnostunut slammista.

3NT = 16-18ap, ei hyvää 5k. alaväriä, ei 4k. yläväriä, ei singeltonia tai renonssia.

Uusi väri = värit 5-5, käskee avaajan valita toinen väreistä

Hyppäävä korotus täyspeliin, 4H tai 4S = 16ap, ei hyvää väh. 5k. väriä, väh. 3k. tuki partnerin värissä.

Cue-tarjous mikäli kiinnostunut slammista.

Kaikki muut tarjoukset ovat pysäytyksiä.

 

 

KUN VASTUSTAJAT HÄIRITSEVÄT

Katso ensimmäiseltä sivulta

 

1 NT AVAUS

 

1NT = 13-15ap, tasainen ( voi olla heikko 5k. alaväri

2C = ylävärikysely, 8-11ap

2D = ei 4k. yläväriä

2H/S = 4k. väri, ylävärien ollessa 4-4 tarjotaan hertta ensin.

2D = ylävärikysely, väh. 12ap, täyspelivaatimus.

Tarjotaan 4k. yläväri, ylävärien ollessa 4-4 tarjotaan hertta ensin. Jollei ole 4k. yläväriä tarjotaan 5k. alaväri tai 2NT.

2H/S = pysäytystarjous, väh. 5.k. väri.

2NT = 10-11ap, tasainen

3C/D = pysäytys, väh. 6k. väri

3H/S = täyspelivihje, väh. 5k. väri.

Avaaja tarjoaa 2k. tuella 3NT, 3k. tuella tarjotaan täyspeli värissä minimikädellä ja maximikädellä tehdään Cue-tarjous.

3NT = lopputarjous, 12-17ap

4C = Gerberin ässäkysely

4NT = luonnollinen, 18 19ap, vihjaus 6NT:iin

 

 

MIKÄLI AVAUS KAHDENNETAAN

Kaikki väritarjoukset ovat pysäytyksiä.

RD = väh. 10ap.

 

VÄLITARJOUKSEN JÄLKEEN

D = rankaisu

Väri ilman hyppyä = pysäytys

Cue-tarjous = ylävärikysely ( kuten 2D

Hyppäys ylävärissä alle täyspelin = täyspelivihje, väh. 5k väri

 

1 H ja 1S AVAUS

 

1H/S = 11-15ap, väh. 5k. väri.

Pass = 0-7ap

Korotus = 8-10p, väh. 3k. tuki

Kaikki tarjoukset täyspeliyrityksiä, uusi väri näyttää missä värissä apua tarvitaan, maximikäsi.

Kaksoiskorotus = 11-13p, väh. 3k. tuki

3NT = 14-15ap, hyvä väh. 3k. tuki.

Täyspeli värissä = lopputarjous

Uusi väri = Cue-tarjous, slammiyritys, maximikäsi

Korotus täyspeliin = 14-15p, kork. 10ap, väh. 4k. tuki.

Uusi väri = Cue-tarjous

Kaksoihyppäys uudessa värissä = 11-15ap, väh. 3k. hyvä tuki, singelton tai renonssi tarjotussa värissä. Täyspeli avausvärissä = lopputarjous

Uusi väri = Cue-tarjous

Uusi väri ilman hyppyä = useimmiten huono tuki avausväriin, 2 yli 1 näyttää 11-15P ja hyvä väh. 4k. väri ( 2H näyttää 1S:n jälkeen väh. 5k. värin ) 13 näyttää 1H:n jälkeen 8-15ap ja hyvän väh. 4k. värin.

 MINIMIKÄDELLÄ 11-13ap

Korota partnerin yläväriä väh. 3k. tuella, tarjoa väh. 6k. väri uudelleen, tarjoa uusi väh. 4k. väri mikäli on mahdollisuus tarjota se alle 2NT:n, tarjoa lähin sangi.

MAXIMIKÄDELLÄ 14-15ap

Korota hypäten yläväriä, hypäten oma väh. 6k. väri ( AQJ432 ) uudelleen, tarjoa uusi hyvä väh. 4k. väri ( KQ32 ) kolmen tasolla, korota partnerin alaväriä ( väh. Kxx ), hyppää 3NT:iin.

1NT = 8-15ap, heikko tuki avausväriin, ei hyvää uutta väriä.

MINIMIKÄDELLÄ 11-13ap

Tarjoa uusi 4k. väri, joka on alempi kuin avausväri, kahden tasolla. Tarjoa parempi 3k. alaväri tai avausväri uudelleen.

Kaikki värit ilman hyppyä ovat pysäytyksiä 2NT tai väri hypäten on täyspelivihje.

MAXIMIKÄDELLÄ 14-15ap

Tarjoa hyvä väh. 4k. uusi väri ( KQ32 ) kolmen tasolla tai 2S jos avaus on ollut 1H, tarjoa hyvä väh. 6k. avausväri uudelleen hypäten, korota 2NT:iin.

Hyppäys uudessa värissä = väh. 16ap, hyvä väh. 5k. Väri, voi olla hyvä tuki avaajan väriin. Väh. 19ap:llä tee hyppäävä tarjous vaikka 5k.väri ei olisikaan niin kovin hyvä.

Korota väh. 3k. tuella, tarjoa 3NT tasaisella minimikädellä, tarjoa hyvä uusi väh. 4k. väri tai avausväri uudelleen.

2NT = väh. 16ap, ei hyvää 5k. väriä, voi olla hyvä tuki avausväriin.

3NT tasainen minimikäsi

3C epätasainen minimikäsi

Avausväri uudelleen = tasainen maksimikäsi

uusi väri = luonnollinen, väh. 4k. väri, maksimikäsi

 

 

 

AVAUS KAHDENNETAAN

Kaikki avaajan värin korotukset osoittavat kork. 7p. ja hyvän tuen avausväriin, mitä parempi tuki sitä korkeampi korotus.

1NT = 8-10ap, väh. 3k. tuki

2NT = 11-13ap, väh. 3k. tuki

RD = väh. llap ja kiinnostunut rankaisemaan vastustajia kun he tarjoavat oman värinsä.

 

VÄLITARJOUKSEN JÄLKEEN

1NT = 8-10ap, pito vastustajien värissä.

2NT = 11-12ap, pito vastustajien värissä.

Cue-tarjous = väh. 11ap ja hyvä tuki avaajan värissä.

D = ei tukea avausväriin, 4k. tarjoamaton yläväri, 0-7ap.

Muut tarjoukset ennallaan

 

1D AVAUS

 

1D = 11-15ap, väh. 4k. ruutu

        Pass = 0-7ap

1H/S = 8-15p, väh. 4k. väri. Ylävärien ollessa 4-4 tarjotaan hertta ensin, ylävärien ollessa 5-5 tai 6-6 tarjotaan pata ensin.  On parempi tarjota 4k. yläväri kuin 5k. alaväri.

MINIMIKÄDELLÄ, 11-13ap

Korota vastaajan väriä väh- 4k. tuella, tarjoa 1S 4k. värillä, tarjoa väh. 6k. ruutu uudelleen tai 1NT tasaisella kädellä, tarjoa 2C epätasaisella kädellä ja väh. 4k. ristivärillä ( 5-4-3-1)

Kaikki muut paitsi hyppäävät tarjoukset ovat pysäytyksiä.

MAXIMIKÄDELLÄ, 14-15ap

Korota vastaajan väriä väh. 4k. tuella hypäten, tarjoa hyvä uusi väh. 4k. väri yläpuolella 2D:n, tarjoa 2NT tasaisella kädellä, tarjoa 3D hyvällä väh. 6k. värillä tai 3C alavärien ollessa väh. 5-5,

Kaikki uudet värit ovat kierrosvaatimuksia hyppäävät uudet värit täyspelivaatimuksia ja täyspelit lopputarjouksia. Muut tarjoukset ovat pysäytyksiä.

1NT = 8-10ap tasainen. ei 4k. yläväriä

2NT = 15ap

Uusi väri = erittäin epätasainen käsi, ei sovi lainkaan sangipeliin.

2D = 11-15ap, ei 4k. yläväriä, väh. 4k. ruututuki, kierrosvaatimus.

                      MINIMIKÄDELLÄ, 11-13ap

2H = herttapito , ei patapitoa

2S = patapito, ei herttapitoa

2NT = pidot molemmissa yläväreissä

3D = ei pitoa kummassakaan ylävärissä

MAXIMIKÄDELLÄ, 14-15ap

   3H/S = pito tarjotussa värissä

   3NT = pidot molemmissa yläväreissä

   3C = ei pitoa kummassakaan ylävärissä

2C = 11-15ap, ei 4k. yläväriä, väh. 5k. hyvä risti, kierrosvaatimus.

Vastaukset kuten 2D:n jälkeen, paitsi 2D minimikäsi, ei pitoa kum­massakaan ylävärissä.

3D pysäytys, väh. 5k. tuki

3NT 14-15ap, ei 4k. yläväriä, tasainen

Hyppäys uudessa värissä = väh. 16ap, hyvä väh. 5k. väri

Korota väriä väh. 3k. tuella. Huonolla tuella ja tasaisella minimikädellä tarjoa 3NT, maksimikädellä ja huonolla tuella tarjoa uusi hyvä väh. 4k. väri tai 3D.

2NT = väh. 16ap, ei hyvää 5k. väriä.

3NT =tasainen minimikäsi

3C = epätasainen minimikäsi

3D = tasainen maksimikäsi

uusi väri = epätasainen maksimikäsi

 

 

VASTUSTAJAT HÄIRITSEVÄT

Kahdennuksen jälkeen vastakahdennus tarkoittaa väh. 11ap ja halua rankaista vastustajia kun he tarjoavat oman värinsä.

Välitarjouksen jälkeen kahdennus näyttää 4k. tarjoamattoman ylävärin kahden tasolla. Kolmen tasolla kahdennus on rankaisu. Cue-tarjous lupaa väh. 11ap ja käskee partnerin tarjota 4k, värinsä.

 

 

2C AVAUS

 

2C = 11-15ap, väh. 5k. hyvä risti ja 4k. yläväri tai 6k. hyvä risti.

Pass --- 0-7ap

2D = väh. 11ap, kyselytarjous.

2H/S = väh. 4k. väri, 11-13ap

2NT = 6k. risti, pidot kahdessa sivuvärissä

3D = kysyy mitkä pidot

3H = hertta- ja ruutupito

3S = pata- ja ruutupito

3NT = hertta- ja patapito

3C = 6k. risti, yksi sivupito

3D = mikä pito ?

3H = herttapito

3S = patapito

3NT = ruutupito

3D = väh. 6k. risti ja 5k. ruutu

3H/S väh. 4k. väri, 14-15ap

3NT läpikäyvä 6k. risti, 14-15ap ( saa olla yksi aukko ? )

4C = pitkä rikkonainen risti, 14-15ap

2H/S = 8-10ap, väh. 5k. väri

3C = pysäytys, 11-13ap, ei tukea

Korotus = väh. 3k. tuki

2NT = heikko tuki, 14-15ap

2NT = 11-12ap, tasainen, ei 4k. yläväriä

Passaa tasaisella minimikädellä

3C epätasainen minimikäsi, 6k. risti

3NT tasainen maksimikäsi

Uusi väri = 4k. väri, maksimikäsi

3C = 8-10ap, hyvä väh. 3k. tuki, ei 5k. yläväriä

Passaa kaikilla minimikäsillä

3NT = tasainen maksimikäsi

Uusi väri = väh. 4k. väri, maksimikäsi

Hypäten uusi väri = väh. 14ap, hyvä väh. 5k. väri

3NT = 0-2k. tuki

Yksinkertainen korotus = väh- 3k. tuki, minimikäsi

Uusi väri = väh. 3k. tuki, ässä tarjotussa värissä, 14-15ap

 

KAHDENNUKSEN JÄLKEEN

RD = väh. 11ap, voimaa kaikissa tarjoamattomissa väreissä.

Muut tarjoukset kuten ilman kahdennusta.

 

 

VÄLITARJOUKSEN JÄLKEEN

Kahdennus kolmen tasolla on rankaisukahdennus, kahden tasolla käskee avaajan tarjota 4k. ylävärin mikäli hänellä on pito

Mikäli välitarjous on ollut alle 2NT:n tarkoittaa 2NT kyselyä kuten 2D ( pito vastustajien värissä, tpv ? )

Avaaja tarjoaa 3C kaikilla minimikäsillä, muut tarjoukset säilyvät ennallaan ( vastustajien väri kolmen tasolla ei tarvitse välttämättä tarkoittaa 4k. väriä, vaan pitoa värissä. )

 

 

2D AVAUS

 

2D = 11-15ap, 4-4-1-4 tai 4-4-0-5 jako jossa lyhyt ruutu ja 5k. risti, tai

13-15ap ja 4-3-1-5 jako jossa lyhyt ruutu ja heikko 5k. risti.

Pass = 0-l0ap, väh. 6k. ruutu

2H/S,3C = 0-7a - p, pysäytys

2NT = väh. 8ap, kyselytarjous

                      3C= 3-4-1-5 jako jossa 4k. hertta

                     3D = pistekysely

3H = 11-13ap

3S = 14-15ap

3D = 4-3-1-5 jako jossa 4k. pata

                      3H = pistekysely

3S 11-13ap

3NT 14-15ap

3H = 4-4-1-4 jako, 11-13ap

3S = 4-4-1-4 jako, 14-15ap

3NT = 4-4-1-4 jako, 14-15ap, ruutu kuningas tai ässä

4C = 11-13ap, 4-4-0-5 jako

4D = 14-15ap, 4-4-0-5 jako

3D = 11-13ap, puoli-läpipitävä ruutu ( väh. 6k.)

Pass 11-13ap

3NT 14-15ap

3NT = 11-13ap, läpipitävä 6k. ruutu

 

 

2H ja 2S AVAUS

 

2H/S = 8-10ap, hyvä 6k. väri ( QJxxxx )

Kaikki täyspelit ja avaajan värin korotukset ovat pysäytyksiä.

Uusi = väri ilman hyppyä on voimakas

Korota 3k. tuella tai tarjoa oma väri uudelleen huonolla tuella.

2NT = kysyy singeltonia tai renonssia

Tarjoa renonssi tai singeltonväri jos on Muutoin avausväri uudelleen.

 

 

2 NT AVAUS

 

2NT = 23ap, tasainen jako

Pass = 0-3ap, tasainen

3C = väh. 3ap ylävärikysely

3D =siirtotarjous 3H:aan, väh. 5k. herttaväri.

 Avaajan tarjottua 3H vastaaja voi passata heikolla kädellä. Tarjoa 3NT jotta avaaja voi valita täyspelin, tarjoa 4H väh. 6k. värillä. Tee Cue-tarjous uudessa värissä jos olet kiinnostunut slammista.

3H = siirtotarjous 3S:aan, väh. 5k. pataväri.

4C = Gerberin ässäkysely

4NT = 10ap, tasainen, ei 4k. yläväriä, vihjaus 6NT:iin.

 

 

 

3 NT AVAUS

 

3NT = 27-29ap, tasainen

 läpipitävä 7-8 kortin alaväri ja väh. yksi sivupito ( Qxx )

4C = sangi ei sovi, passaa jos väri on risti tai tarjoa 4D ruutuvärillä.

 

 

PUOLUSTUSTARJOUKSET

 

VASTUSTAJAT TARJONNEET VÄHIN YHDEN TASOLLA

Väri ilman hyppyä = 11-15ap, väh. KQ432

Väri hypäten = kuten heikko avaus

1NT = 16-18ap, tasainen, väh. 1 pito vastustajien värissä.

2C = ylävärikysely ( ei voimakas )

2D/H/S = pysäytys

muut normaaleja

Double = väh. 13ap, voimaa kaikissa tarjoamattomissa väreissä

Uusi väri ilman hyppyä = 0-7ap, väh. 3k. väri

Uusi väri hypäten - 8-10ap, väh. 4k. väri

1NT = 8-10ap, tasainen pito vastustajien värissä.

Cue-tarjous, väh. 11ap

Pass = väh. KQJ102 vastustajien värissä

Oma väri = väh. 16ap, hyvä väh. 5k. väri

NT = väh. 19ap, pito vastustajien värissä.

Cue-tarjous,= väh. 14ap, kaksi tarjoamatonta väriä väh. 5-5,

2NT = väh. 11ap, alavärit väh. 5-5

 

VASTUSTAJAT, TARJONNEET 1NT

                      Double = tasainen, pistevoimaltaan kuten vastustajien 1NT avaus

        2C= väh. 11ap, alavärit väh. 5-5

        2D = väh. 11ap, ylävärit väh. 5-5

        2H/S = luonnollinen, voimakas väri

 

 

KYSELYTARJOUKSET

 

VALTTIKYSELY

Yksinkertainen korotus vastaajan positiivisessa värissä 1C avauksen jälkeen.

1 askel = väh. 5k. väri, Jxxxx tai huonompi

2        = 5k. väri jossa 1 toppihanori

3        = 5k.             2 toppihanoria

4        = 6k.             1       

5        = 6k.             2      

6        = väh. 5k. väri AKQxx

 

KONTROLLIKYSELY

Uusi väri valttikyselyn ja ässäkyselyn jälkeen.

1 askel = ei kontrollia ( xxx.. )

2        = kolmas pito ( xx tai Qxx )

3        = toinen pito ( singelton tai Kx )

4        = ensimmäinen pito ( renonssi tai A )

5        = värissä AK tai AQ

 

ÄSSÄKYSELY

Hypäten uusi väri positiivisen vastauksen jälkeen.

Lähin sangi = ei toppihanoria kyselyvärissä, ei sivuässää.

Korotus = toppihanori kyselyvärissä, ei sivuässää.

Uusi väri = ei toppihanoria kyselyvärissä, tarjotussa värissä ässä.

Uusi väri hypäten = toppihanori kyselyvärissä, tarjotussa värissä ässä.

Hypäten sangi = ei toppihanoria kyselyvärissä, 2 sivuässää.

Hyppäävä korotus = toppihanori kyselyvärissä, 2 sivuässää.

 

VASTUSTAJAT HÄIRITSEVÄT

Double = kuten 1 askel

Pass = kuten 2 askelta

1 askel yli vastustajien tarjouksen kuten 3 askelta jne.

D = 0   ,   P = 1,    = "DOPI"

 

 

 

LISÄLIITE PRECISIONIIN

 

AVAUS OLLUT 1C, VASTUSTAJAT TARJOAVAT 2NT TAI ENEMMÄN

 

Ässä = 2 kontrollia

kuningas = 1 kontrolli

renonssi vastustajien värissä = 2 kontrollia

singelton                              = 1      

 

Cue-tarjous vastustajien värissä = väh. 4 kontrollia joista väh. 1 vastustajien värissä, tai hyvä tuki kaikissa tarjoamattomissa väreissä, tai hyvä pitkä väri itsellä.

Avaaja tarjoaa väh. 5k. värinsä jos hänellä on, ellei ole 5k. väriä voi hän kysyä Cue-tarjouksella partnerin parasta väriä, tai tarjota sangin jos hänen pääasiallinen voimansa on vastustajien värissä ja hänellä on tasainen jako. Täyspeli on varma ja slammi todennäköinen.

3 askelta vihollisen välitarjouksen yli ( älä laske sangia askeleeksi ) = 5 tai useampia kontrolleja, ei kontrollia vastustajien värissä.

Täyspeli on varma ja slammi on todennäköinen jos avaajalla on kontrolli vastustajien värissä.

2 askelta = 4. kontrollia, ei kontrollia vastustajien värissä.

Täyspeli täytyy tarjota ja slammi on lähellä jos avaaja voi kontrolloida vastustajien väriä.

1 askel = 3 kontrollia

Täyspeli täytyy tarjota ja slammi on mahdollinen jos avauskäsi on paljon yli minimin. Avaaja tekee Cue-tarjouksen vastustajien värissä jos hänellä on 7 tai useampia kontrolleja.

4 tai useampia askelia = luonnollinen, osoittaa normaalin tarjouksen, ei vahva

Pass = heikko käsi ei pitkää väriä ja 0-2 kontrollia, korkeintaan 7ap.

Avaajan ainoat voimatarjoukset ovat double, joka on poisotto ja Cue-tarjous, joka on voimakas täyspelivaatimus. Uusi väritarjous on luonnollinen ja täyspelikehotus.

Double = rankaisu, 4-7ap enimmät vihollisen värissä,  0-2 kontrollia

3 NT = tasainen käsi jossa väh. 1 pito vastustajien värissä, 8-10ap, 0-2 kontrollia

4 NT = Blacwood, 4 tai useampia kontrolleja.

 

Isoon slammiin tarvitaan normaalisti, 12 kontrollia

pikku                                            10           

 

 

 

TARJOUKSET, KUN 1C AVAUKSEEN ON VASTATTU 2NT

 

2NT 1C avaukseen = 11-13ap tai väh. 16ap, tasainen

        3C = ylävärikysely

3D = 11-13ap, ei 4k. yläväriä, 4-4-3-2 jakautuma

3H = 11-13ap, 4k. hertta, voi olla 4k. pata

3S = 11-13ap, 4k. pata, ei 4k. herttaa

3NT = 11-13ap, ei 4k. Yläväriä, 4-3-3-3 jakautuma

4C = väh. 16ap, 4k. risti, voi olla 4k. ruutu

4D = väh. 16ap, 4k. ruutu, ei 4k. ristiä

4H = väh. 16ap, 4k. hertta, voi olla 4k. pata

4S = väh. 16ap, 4k. pata, ei 4k. herttaa

3D/H/S      = väh. 5-k. väri käskee vastaajan korottaa väh. 3k. tuella

4C hypäten = Gerberin ässäkysely

4NT = luonnollinen, vihjaus 6NT:iin

 

TARJOUKSET, KUN 1H,1S AVAUKSEEN ON VASTATTU 2NT

 

Avaajalla on heikko tasainen käsi

3NT = 11-13ap, tasainen käsi

Slammimahdollisuuksia ei ole, mutta vastaaja voi tehdä modified Staymanin 4C väh. 19ap:llä.  Avaajalla on heikko epätasainen käsi

3C = 11-13ap, epätasainen käsi

Slammi epätodennäköinen, vastaaja voi 3D:llä pyytää lisätietoja.

uusi väri kolmen tasolla = 4k. väri

uudelleen avausväri kolmen tasolla = 6k. väri

3NT = 5k. avausväri ja 1 tai 2 4k. alaväriä.

uusi väri neljän tasolla =. värit 5-5 tai epäsopiva 3NT:iin

Avaajalla on vahva tasainen käsi

4NT = 14-15ap, tasainen käsi, kehoitus slammiin

Avaajalla on joku seuraavantyyppisistä jaoista

a. 5-3-3-2 jakautuma, jossa hyvä 5k. yläväri ’

b. 5-4-2-2 jakautuma, missä heikko 5k. väri ja vahvat doubletinit

c. 5-4-2-2 jakautuma, missä 4k. hyvä väri

Jos vastauskäsi haluaa tietää mikä näistä käsistä avaajalla on tarjoaa hän 5C

avausväri = tyyppi a

5NT = tyyppi b

tarjoa 4k. värisi tyypillä c

Avaajalla on epätasainen vahva käsi

Seuraavat avaajan tarjoukset osoittavat 14-15ap ja epätasaisen käden, slammi on hyvin lähellä.

uusi väri kolmen tasolla = 5-4-3-1 tai 5-4-4-0 jakautuma, 4k. tarjotussa värissä.

uudelleen avausväri kolmen tasolla = 6k. väri

uusi väri neljän tasolla = värit väh. 5-5

uudelleen avausväri neljän tasolla = läpipitävä väh. 6k. väri

 

 

VÄRIKYSELYTARJOUS

 

1 askel = ei pitoa, ei tukea xx tai xxx

2        = kontrolli, ei tukea (singelton tai renonssi )

3        = pito, lievä tuki ( Ax tai Kx )

4        = ei pitoa, hyvä tuki ( xxxx, Qxx tai parempi )

5        = pito, hyvä tuki ( Axx, Kxx tai parempi )

6        = AKx, AQx tai parempi

7        = AKQ tai parempi

 

 

VAHVA 1D VASTAUS

 

Ainoa vahva tarjous 1C avaukseen on 1D

1C = väh. 18ap tasainen käsi

väh. 16ap, 5k. tai pitempi väri

väh. 14ap, kaksivärikäsi jossa väh. 7 pelitikkiä

1D = positiivinen, väh. 8ap, täyspelivaatimus

1H/S = 0 7ap, väh. 4k. väri, voi olla tarpeellista vastata 1H lyhyemmällä herttavärillä.

1NT = 4-7ap, ei 4k. yläväriä, ei 5k. alaväriä

2C/D = 4-7ap, hyvä väh. 5k. väri, ei 4k. yläväriä

2H/S,3C/D/H/S = samoin kuin normaalissa precisionissa

 

AVAAJAN TARJOUS HEIKON VASTAUKSEN JÄLKEEN

Uusi väri ilman hyppyä = väh. 5k. väri, ei voimakas tarjous

vastaaja korottaa väh. 3k. tuella ja 0-4ap:llä

hyppäävä korotus väh. 3k. tuella ja 5-7ap:llä

Lähin sangi = 18-19ap, tasainen jako

Hypäten 2NT = 20-21ap, tasainen jako

Hypäten uusi väri = väh. 5k. väri ja 22ap tai 9 pelitikkiä värissä.

Korotus vastaajan värissä = luonnollinen

vastaaja korottaa vielä yhdellä tasolla 5-7ap:llä ja passaa muutoin.

 

AVAAJAN TARJOUS POSITIIVISEN 1D VASTAUKSEN JÄLKEEN

Uusi väri ilman hyppyä = väh. 5k. väri

vastaaja korottaa Jxx tai paremmalla tuella

1NT = 18-19ap, tasainen

2C = yllävärikysely

2NT = 20-21ap, tasainen

3C = ylävärikysely

3NT = 24-25ap, tasainen

4C:= modified Stayman, kysyy 4k. väriä

hypäten uusi väri = ässäkysely

 

VASTAAJAN TARJOUS 1D:n JÄLKEEN KUN AVAAJA ON TARJONNUT VÄRIN

        Korotus = väh. 8ap ja 3k. tuki, 0-3 kontrollia

        Hyppäävä korotus = väh. 11ap ja 4k. tuki, väh. 4 kontrollia

        Lähin sangi = 8-10ap, tasainen, 2-3k. tuki avaajan väriin

        Hypäten 2NT = väh. 8ap, 1-4-4-1 jako, singelton avaajan värissä

        3NT = 14-15ap, tasainen, mieto tuki avaajan väriin

        uusi väri = väh. 8ap ja 5k. väri, huono tuki avaajan väriin

avaaja korottaa väriä = valttikysely

        Hypäten uusi väri = väh. 8ap, 4~4 4-1 jako, singelton tarjotussa värissä

avaajan seuraava väritarjous määrittää valtin

 

VASTAAJAN TARJOUS 1-D:n JÄLKEEN KUN AVAAJA ON TARJONNUT SANGIN

        Lähin risti = ylävärikysely

        Uusi väri = 5k. väri

        Hyppäys uudes3a värissä = 4 4-4-3 jako, singelton tarjotussa värissä

 Hypäten 4C = Gerberin ässäkysely

       4NT = luonnollinen, vihjaus 6NT:iin

 

Kun 1Cavaus kahdennetaan

       Pass = 0-3ap

       RD = väh. 8ap, samanarvoinen kuin 1D

       1D = 4-7ap, väh. yksi 4k. ja yksi 3k. yläväri

       1H/S = 4-7ap, väh. 5k. -väri

       muut tarjoukset = samanlaisia kuin ilman kahdennusta

Vastustajat tekevät välitarjouksen

       Pass = 0-3ap

       D = kielteinen, 4-7ap, ei- 5k. väriä

       uusi väri    = 4-7ap, 5k. väri

       uusi väri hypäten = 4-7ap, väh. 6k. väri

       lähin sangi = 8-10ap, tasainen, pito vastustajien värissä

       Cue-tarjous = väh. 8ap, samanarvoinen kuin positiivinen vastaus

 

 

1NT AVAUS

 

1NT = 15-17ap, tasainen

       Jos on 13-14ap, avataan 1D ja tarjotaan seuraavaksi alin sangi

 

 

 

 

AVANCERAD PRECISION

 

ALFAKYSELY

 

Kun 1C avaukseen on saatu positiivinen vastaus 1H, 1S, 1NT, 2C, 2D on uusi väri ilman hyppyä alfakysely. Poikkeuksena 1NT:n jälkeen 2C on ylävärikysely ja 3C alfakysely.

1 askel = huonompi kuin Qxx, korkeintaan 3 kontrollia ( A=2, K=1 )

2        =                           , väh. 4 kontrollia

3        = väh. Qxx  tai xxxx, korkeintaan 3 kontrollia

4        =                      , vähintään 4 kontrollia

5        = 4k. tuki, joista 1 toppikortti, väh. 4 kontrollia

 

   Mikäli alfakyselyyn on saatu positiivinen vastaus ( väh. 3 askelta ) on värin uudelleentarjoaminen uusittu alfakysely.

1 askel = ei toppikorttia xxxx

2         = Qxx

3         = Kxx

4         = Axx

5         = AKx, AQx tai KQx

 

Positiivisen vastauksen jälkeen uusi väri on epsilonkysely ( myös partnerin väri )

Negatiivisen vastauksen jälkeen on uusi väri luonnollinen. Kahden tasolla hyvä väh. 4k. väri ( KQxx ), kolmen tasolla 5k. väri, tai jos ei ole mahdollisuutta tarjota 2NT voi tarjota 4k. värin 3:n tasolla.

Negatiivisen vastauksen jälkeen partnerin väri on gammakysely.

 

 

BETAKYSELY

 

1C avaukseen saadun positiivisen vastauksen jälkeen 1NT on betakysely.

1 askel = 0-2 kontrollia

2         = 3 kontrollia

3          = 4     

jne.

 

Tämän jälkeen väri kahden tasolla on tetakysely, 2NT luonnollinen, väri 3:n tasolla luonnollinen, partnerin väri on gammakysely.

Mikäli avaajalla ei ollut mahdollisuutta tehdä betakyselyä 1NT:llä, voi hän tehdä sen alfakyselyn jälkeen 4C:llä.

 

 

GAMMAKYSELY

 

Vastaajan ensimmäisen värin tarjoaminen on gammakysely.

1 askel = ei toppikorttia värissä.

2        = 5k. väri, jossa 1 toppikortti

3        = 5k               2       

4        = 6k.              1       

5        = 6k.              2        

6        = kaikki 3 toppikorttia

 

Värin uudelleentarjoaminen on uudistettu gammakysely kysyen värin pituutta tai mikä toppikortti on kyseessä.

Uusi väri on epsilonkysely.

 

 

 

DELTAKYSELY

 

Positiivisen vastauksen jälkeen, joka on ollut kahden tasolla, on uusi väri hypäten deltakysely. Vastaukset kuten betakyselyyn. 1 askel = 0-2 kontrollia jne

 

EPSILONKYSELY

 

Uusi väri alfa- ja zetakyselyyn saadun positiivisen vastauksen jälkeen on epsilonkysely.

Uusi väri gammakyselyyn saadun vastauksen jälkeen on epsilonkysely lukuun ottamatta neljää ristiä joka on betakysely.

1 askel = ei kontrollia värissä

2        = kolmas pito Qxx tai dubbelton

3        = toinen pito Kx tai singelton

4        = ensimmäinen pito A tai renonssi

5        = AK tai AQ

 

Mikäli avaaja tekee epsilonkyselyn kahdessa värissä ja palaa uudelleen­ kyselyllä ensimmäiseen väriin kysyy tämä exrakontrollia.

1 askel = ei uusia kontrolleja

2        = myös kolmas kontrolli

3        = myös toinen kontrolli, singelton A tai renonssi

 

Uusittu epsilonkysely

1 askel = varkauskontrolli

2        = aito kontrolli

 

 

ZETAKYSELY

 

Avauskädellä voi olla niin vahva yksi- tai kaksivärikäsi, että saatuaan negatiivisen 1D vastauksen täyspeli on siltikin todennäköinen. Tämä esitetään täyspelivaatimuksena hyppäämällä jossain värissä.

Mikäli hyppy tapahtuu alavärissä on se luonnollinen ja myös jatkotarjoukset ovat luonnollisia.

Mikäli hyppy tapahtuu ylävärissä on se zetakysely.

1 askel = singelton tai renonssi

2        = Dubbelton tai toppihanori singelton

3        = 3 hakkua tai toppihanori toisena

4        = toppihanori kolmantena

5        = 4 hakkua

6        = toppihanori neljäntenä

7        = 2 toppihanoria

8        = 2 toppihanoria neljäntenä

 

Mikäli vastaus on negatiivinen 1-3 askelta on uusi väri zetakysely tässä värissä. Positiivisen vastauksen jälkeen on uusi väri epsilonkysely.

Jos vastaus ensimmäiseen zetakyselyyn on 1 askel, voi avauskäsi perua täyspelivaatimuksensa tarjoamalla kyselyväriä mahdollisimman alhaalla.

 

 

ETAKYSELY

 

Etakysely tulee kysymykseen, kun vastauskäsi on positiivinen 4-4-4-1 jaolla ja 8ap:llä, jolloin vastaus 1C avaukseen on 1D.

Mikäli avaaja tarjoaa,1H ilmoitetaan 4-4-4-1 jako ja singelton seuraavasti

2S = risti singelton

2NT = hertta singelton

3C = ruutu singelton

3D = pata singelton

Avaaja tarjonnut 1S

2NT = pata singelton

3C = ruutu singelton

3D = hertta singelton

3H = risti singelton

Avaaja tarjonnut 1NT

2S = ristisingelton (aina, ei koskaan pataväri )

3C = ruutu singelton

3D = hertta singelton

3H = pata singelton

Avaaja tarjonnut 2C

3D = hertta singelton

3H = pata singelton

3S = ruutu singelton

3NT = risti singelton

Avaaja tarjonnut 2 D

3H = pata singelton

3S = risti singelton

3NT  = ruutu singelton

4C  = hertta singelton

 

Jos avaaja tämän jälkeen tarjoaa singeltonväriä on se betakysely. Tämän jälkeen uusi väri on epsilonkysely, samalla on avaajan ensimmäinen väri sovittu valtiksi.

Jonkin värin, joka tiedetään 4k. väriksi, tarjoaminen alle täyspelitason on etakysely, samalla tämä väri sovitaan valtiksi.

1 askel = Jxxx tai huonompi

2        = Axxxx, Kxxx; Qxxx

3        = Ajxx, KJxx  tai QJxx

4        = AKx, AQx tai KQxx

5        = AKQx

 

Tämän jälkeen uusi väri on epsilonkysely.

 

 

TETAKYSELY

 

Tetakysely on, kun 1NT:n betakyselyn jälkeen tarjotaan 2H tai 2S.

1 askel  = huonompi kuin Qxx

2         = toppihanori kolmantena

3         = neljä hakkua

4         = toppihanori neljäntenä

5         = 2 toppihanoria kolmantena

 

Mikäli vastaus tetakyselyyn on negatiivinen ovat jatkotarjoukset luonnollisia.

Positiivisen vastauksen jälkeen uusi väri on epsilonkysely

 

 

RAJOITTAMATON SANGI

 

1C avaukseen 1NT on tasainen jako ja vähintäin 8ap, ei ylärajaa. 2C on ylävärikysely.

2D = ei 4k. yläväriä, korkeintaan 3 kontrollia

jatkotarjoukset luonnollisia.

2H = 4k. hertta, voi olla myös 4k. pata, mutta tällöin kork. 3 kontrollia

3H = 4k. hertta, kehotus kontrollitarjoukseen

2S = ei 4k. herttaa 4k. pata

3S = 4k. patatuki, korkeintaan 3 kontrollia

3C,3D = 4k. väri

2S = 4k. pata korkeintaan 3k. hertta

3S = pata sovittu valtiksi, kehoitus kontrollitarjouksiin

3 NT = huono pata

muut tarjoukset luonnollisia

2NT = alävärit 4-4, vähintään 4 kontrollia

3C = betakysely

3D = 4 kontrollia, jne.

3H,3S = etakysely

3C = alavärit 4-4, väh. 4kontrollia

3D = kysyy kontrolleja tai (muuta lisäarvoa)

3H = ( ei lisäarvoja ) 4 kontrollia

4C/4D = kehotus kontrollitarjouksiin

3D = jako 4-3-3-3, ei 4k. yläväriä, väh 4 kontrollia

4C = kysyy alaväriä ( kiinnostunut slammista )

4D = 4k. ruutu

4H = 4k. risti, herttapito

4S = 4k. risti, patapito ei herttapitoa

4D = 5k. ruutu, kiinnostunut slammista, kehotus kontrollitarjota.

 

 

 

JOTAKYSELY

 

Kun vastauskäsi kieltää 4k. ylävärin ( 2D,3C,3D ) voi avaaja 5k. ylävärillä tehdä jotakyselyn tarjoamalla tätä yläväriä. Tavallisesti ylävärit tällöin 5-4

1 askel = 2 hakkua

2        = toppihanori toisena

3        = 3 hakkua

4        = toppihanori kolmantena

5        = 2 toppihanoria

Uusi väri on epsilonkysely.

 

 

LUONNOLLINEN SANGITARJOUS

 

Kun vastaaja on tarjonnut 1NT ja avaajalla on tasainen jako.

 2NT = 18-21ap tai yli 23ap, ei 4k. yläväriä.

4NT = 12-13ap

uusiväri, väh 14apväh. 14ap

Korota väriä 4k. tuella tai tarjoa uusi 4k. väri kolmen tasolla 18-21ap:llä.

Tarjoa 4NT väh. 24ap:llä. 3NT = 16-17ap, ei 4k. yläväriä.

 

 

1C - 2NT

 

2NT 1C avaukseen osoittaa läpikäyvän 6k. värin.

Avaajan tarjoama 3C kysyy väriä.

3D = hertta

3H = pata

3S = risti

3NT = ruutu

Jos avaaja näkee omasta kädestä mikä tämä väri on ja tarjoaa värin kolmen tasolla on se käsky ilmoittaa kontrollit.

Jonkin muun värin tarjoaminen osoittaa kontrollin värissä.

 

 

1H/1S – 2NT

 

2NT yläväriavaukseen osoittaa väh. 16 ap ja tasainen jako. Avauskäsi tarjoaa sivuvärinsä jos on, tämän jälkeen tulee vastauskädestä kapteeni.

Avaajan väri on gammakysely.

 

 

AVAUS 2D

 

2D = 11-15ap, 4k. pata, 4-5k. hertta, ei 5k. ruutua, ei ristirenonssia.

3C,3D = väh. 7k. väri pysäytystarjous

2H,2S = pysäytys

3H,3S = täyspelivihje

4H,4S = lopputarjous

2NT = kyselytarjous

3C= 4-4-4-1, 4-4-1-4 tai 4-4-0-5

3D = kyselytarjous

3H = 4-4-4-1

3S = 4-4-1-4

3NT = 4-4-0-5

3D = 4-5-2-2

3H = 4-5-3-1

3S = 4-5-1-3

3NT = 4-5-0-4

 

 

VASTUSTAJAT TEKEVÄT VÄLITARJOUKSEN

 

Välitarjous ollut 1D, 1H, 1S

Pass = 0-5ap

1H/S =  5k. väri, korkeintaan 2 kontrollia

D = 6ap- korkeintaan 2 kontrollia

1NT = 3 kontrollia ja pito tarjotussa värissä

              2C= ylävärikysely

2C = 3 kontrollia ei pitoa tarjotussa värissä

2D = 4 kontrollia

              2H,2S = tetakysely

2 vastustajien väriä = ei pitoa värissä kysyy lisäinformaatiota

2H/S = 6k. väri, korkeintaan 2 kontrollia

vastustajien väri = väh. 5 kontrollia

2NT = ei 5k. väriä

3C= ei 5k. väriä ( ellei ole risti )

2NT = väh. 5 kontrollia, pito vastustajien värissä

3 väriä = 7k. väri, korkeintaan 2 kontrollia

 

Välitarjous ollut kahden tasolla

D = tasaisehko jako, väh. 6ap, korkeintaan 3 kontrollia

2NT = 3-4 kontrollia ja pito tarjotussa värissä

3 väriä = pitkä väri, korkeintaan 3 kontrollia

vastustajien väri = väh. 5 kontrollia

 

Välitarjous ollut kolmen tasolla

Pass = 0-5ap

D  = tasainen jako, väh. 6ap, korkeintaan 3 kontrollia

uusi väri = epätasainen käsi jossa pitkä väri, korkeintaan 3 kontrollia, 4 kontrollia jos ei ole pitoa vastustajien värissä.

3NT = 4 kontrollia, pito vastustajien värissä, lopputarjous

vastustajien väri = väh. 5 kontrollia